Pinseløpskomitéen har allerede lagt en slagplan for avslutning/evaluering av løpene 2009 og igangsetting av løpene 2010. Riktignok er sommeren/høsten den vanskelige overgangstiden mellom en avtroppene komité for 2009 og en for 2010 som ennå ikke er valgt. Men likevel har klubbene ikke på lenge vært så tidlig ute med avklaring av de viktige oppgavene som løpsledere og løypeleggere som i år. Løpsledere og løypeleggere for 2010 er Jørgen Storebakken, Hamar ok og Arne Skårholen, Løten ol, (løpsledere), Gudbrand Lien og Jørn Helge Dahl, Hamar ok, og Jan Sævig, Løten ol, (løypelegger). De ble alle valgt på klubbenes årsmøter i januar/februar 2009. – Det betyr mye for planleggingen at disse viktige funksjonene er avklart tidlig, sier Einar Lund som er pinseløpsleder på «oppsigelse». Både pinseløpslederen og resten av pinsløpskomitéen; IKT-ansvarlig, økonomiansvarlig og PR-informasjonsansvarlig velges først på et eget pinseløpsårsmøte skal avholdes i november. Her møter …
Pinseløpskomitéen har allerede lagt en slagplan for avslutning/evaluering av løpene 2009 og igangsetting av løpene 2010. Riktignok er sommeren/høsten den vanskelige overgangstiden mellom en avtroppene komité for 2009 og en for 2010 som ennå ikke er valgt. Men likevel har klubbene ikke på lenge vært så tidlig ute med avklaring av de viktige oppgavene som løpsledere og løypeleggere som i år.
Løpsledere og løypeleggere for 2010 er Jørgen Storebakken, Hamar ok og Arne Skårholen, Løten ol, (løpsledere), Gudbrand Lien og Jørn Helge Dahl, Hamar ok, og Jan Sævig, Løten ol, (løypelegger). De ble alle valgt på klubbenes årsmøter i januar/februar 2009.
– Det betyr mye for planleggingen at disse viktige funksjonene er avklart tidlig, sier Einar Lund som er pinseløpsleder på «oppsigelse».
Både pinseløpslederen og resten av pinsløpskomitéen; IKT-ansvarlig, økonomiansvarlig og PR-informasjonsansvarlig velges først på et eget pinseløpsårsmøte skal avholdes i november. Her møter klubbene med sju delegater hver.
– Men vi kan ikke stoppe planleggingen, fortsetter Einar. Pinseløpskomitén for 2009 vedtok allerede den 11. juni en plan for oppsummering av 2009 med erfaringsoverføring og igangsetting av planlegging av 2010.
Disse målene ble satt opp for arbeidet på møtet 11. juni:
– Tidlig avklaring av terrengbruk og samlingsplasser
– Nå høstens største løp med PR / foreløpig innbydelse (løpeseddel)
– Tidlig ute med utnevning av nye hovedfunksjonærer + fellesfunksjonene i PLK.
Milepeler som pinseløpskomitéen har satt i dette arbeidet er
– Innledende drøftinger om 2010, profil og ambisjoner, med klubblederne
Dette møtet er allerede avholdt mellom klubblederne og pinseløpsleder.
– Jeg framholdt at det er viktig at klubbene er «aktive eiere» til Pinseløpene. Pinseløpskomitéen vil fungere dårlig i forhold til klubbenes ambisjoner med løpene, hvis den skal arbeide for avsondret. Den skal likevel være selvstendig på de operative oppgaver, sier Einar.
– Idé- og igangsettingsmøte løyper og PR 2010
Møtet ble avholdet onsdag 26. august med både avtroppende og påtroppende løypeleggere. Her ble det avklart at løpene i 2010 går etter følgende plan:
Lørdag 22.05: Elgsprinten, arrangør Hamar ok, løpstype mellomdistanse, kart Nilsberg i Stange almenning, målestokk 1:10 000/ 7500 (korteste løyper), samlingsplass Espa stadion
Søndag 23.05: Eldilten, Hamar ok, langdistanse, Nilsberg, 1:10 000, Espa stadion.
Mandag 24.05: Løvspretten, Løten ol, langdistanse, Fallberget, 1:10 000, Rokoberget.
– Utvidet møte i Pinseløpskomiteen – torsdag 3. sept.
Her deltok løpslederene for 2010 sammen med avtroppende komité. Dagsorden var resultatet og oppsummering for årets løp og hvordan erfaringene skal tas vare på. Et viktig temea var starten på arbeidet med å finne hovedfunksjonærer på de ulike oppgaver i 2010.
– Hovedfunksjonærmøte på Skytterhuset i Løten
Møtet blir holdt mandag 2. november. Møtet vil være både for årets hovedfunksjonærer og de som har tatt på seg de tilsvarende oppgavene i 2010.
– Årets hovedfunksjonærer ble varslet allerde før sommerferien. Men vi har måttet flytte møtet til den 2. november. Jeg ber derfor alle aktuelle fra 2009 om å merke seg den nye datoen, sier Einar. Han legger til at klubbmedlemmer som er interessert i å vurdere en jobb som hovedfunksjonær i 2010 også vil være velkomne, også uten at de er spurt på forhånd. i